Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500:
Norden befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
De nordiska staternas bildande.
Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.
Några av de europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500–1700:
Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
Den svenska statens framväxt och organisation.
Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
Ökat utbyte och jordbrukets omvandling, cirka 1700–1850:
Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien.
Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor.
Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper.
Framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige.
Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Hur historia används och historiska begrepp:
Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500:
Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur vikingar framställs i populärkulturen.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800:
Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
Det svenska Östersjöväldet. Orsaker till dess uppkomst och upplösning samt konsekvenser för människor runt Östersjön.
Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel i gatunamn, minnesmärken och reklam.
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900:
Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden.
Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
Olika orsaker till och konsekvenser av emigrationen från Sverige.
Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel kyrkböcker, fotografier och domstolsprotokoll, kan berätta om det förflutna.
Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur historiska händelser och aktörer framställs i böcker och på museer.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Historia
Filtrera
4 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Tara Moshizi– Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
BK
Beata Kull
Mall för grupparbetet
Årskurs 4-6
1
En mall som eleverna fick i början av ett grupparbete. De tyckte att det var väldigt överskådligt och skulle även skriva in vem som skulle prata och ta ansvar för vilken del. Även tydligt för mig som lärare att se elevernas delaktighet. Bara att kopiera och ändra om innehållet.
SY
Sandra Ytterberg
Emigration – att synliggöra historiska utvecklingslinjer
Årskurs 4-6
Eleverna utvecklar sin förmåga att: Studera och hitta information i bilder. Analysera bildinformationen genom att jämföra flera bilder som visar ett gemensamt tema. Se historiska utvecklingslinjer inom olika områden.
KD
Kerstin Dahlin
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs 4-6
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla