Emigration – att synliggöra historiska utvecklingslinjer

Meny

Eleverna utvecklar sin förmåga att: Studera och hitta information i bilder. Analysera bildinformationen genom att jämföra flera bilder som visar ett gemensamt tema. Se historiska utvecklingslinjer inom olika områden.

KD
Kerstin Dahlin

Filer

  • Emigration – att synliggöra historiska utvecklingslinjer'.docx-21241647033325.docx

Koppling till kursplan (Årskurs 4-6 / Historia)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500–1700
    Arrow down
    • Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
    • Den svenska statens framväxt och organisation.
    • Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
    • Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
    • Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
  • Ökat utbyte och jordbrukets omvandling, cirka 1700–1850
    Arrow down
    • Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien.
    • Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor.
    • Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper.
    • Framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige.
    • Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.