Sifferdansa - Dans 1 (fortsättning)

Meny
  • Övning
  • Lektionsupplägg
  • Inspiration
  • Projektarbete

Se dans i filmen! Känn pulsen. Läs texten tillsammans. Gör några rörelser i taget - härma och sätt ihop alla rörelser. Dansa ofta!

Användarbild
Camilla Roll

Koppling till kursplan (Årskurs F-3 / Musik)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Musicerande och musikskapande
    Arrow down
    • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
    • Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
    • Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild.
    • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.
    • Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemble­spel.
    • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
    • Komposition med utgångspunkt i inspirationskällor, till exempel bild, rörel­se och musik.
  • Musikens verktyg
    Arrow down
    • Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
    • Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
    • Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
    • Musiksymboler, bilder och tecken.
    • Rösten och hur den kan användas för musikaliska uttryck genom variation av klang, rytm och dynamik.
    • Slagverksinstrument, stränginstrument, tangentinstrument och digitala verk­tyg för musicerande och musikskapande.
    • Röstvård och hörselvård vid sång, spel och lyssnande.
    • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.
    • Musiksymboler, bilder och grundläggande notkännedom.