Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Koder och konventioner som används vid träning.
Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback. Kontinuerlig träning samt sambandet mellan den dagliga träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
Metoder för reflektion över träningsprocessen och kunskapsutvecklingen.
Problemlösande feedback.
Avancerad dansteknik i klassisk balett. För den kvinnliga dansaren ingår tåspetsteknik.
Övningar vid stången, mitten, små och stora hopp med betoning på stil, form, linjerenhet och skillnader i rörelsekvaliteter inom den klassiska balettens formspråk.
Anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
Konstnärligt förhållningssätt till träning.
Träning av uthållighet och koncentration.
Dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik. Hur man uppfattar och förhåller sig till musikens puls, taktarter, fraser och dynamik.
Träning av den spatiala förmågan i relation till kroppen, andra medverkande och rummet.
Grundläggande begrepp, till exempel placering, linjerenhet, rörelsekvaliteter (till exempel flöde och energi), rörelsefraser och musikaliska fraser, samt balettens vokabulär.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Gymnasiet
Klassisk balett 1a
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista