Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom egna och gemensamma texter och göra förtydliganden.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken, ords böjningsformer och meningsbyggnad samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
Alfabetet och alfabetisk ordning.
Läsriktning samt bokstävers form och ljud i jämförelse med modersmålet.
Sambandet mellan ljud och bokstav.
Gemensam och enskild läsning. Läsrelaterade aktiviteter och strategier för att förstå, avkoda och tolka ord, begrepp och texter.
Läsriktning och sambandet mellan ljud och bokstav i jämförelse med andra språk eleven kan.
Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Grundläggande textbearbetning.
Språkliga strukturer och normer. Ords böjningsformer och meningsbyggnad med sambandsord, i jämförelse med andra språk eleven kan. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt förekommande ord i elevnära och för eleven kända texter.
Tala, lyssna och samtala:
Strategier för att lyssna, förstå och muntligt göra sig förstådd i situationer när det egna svenska språket inte räcker till.
Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
Uttal, betoning och satsmelodi samt uttalets betydelse för att göra sig förstådd.
Svenska språkets uttal i jämförelse med modersmålets.
Strategier för att lyssna, förstå och muntligt göra sig förstådd i situationer när det egna svenska språket inte räcker till, exempelvis att be om förtydliganden, förklara och använda olika språk som resurs.
Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer. Fraser och uttryck samt ords värdeladdning.
Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Uttal, betoning och satsmelodi samt uttalets betydelse för att göra sig förstådd. Svenska språkets uttal i jämförelse med andra språk eleven kan.
Berättande texter och sakprosatexter:
Berättande texter och poetiska texter för barn. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning.
Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar. Hur de kan organiseras i steg, med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, spel och webb-texter.
Texter i digitala miljöer för barn, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.
Språkbruk:
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.
Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.
Vardagliga ords betydelseomfång och kategorisering i jämförelse med elevens modersmål, till exempel att flera ord på ett språk motsvaras av ett ord på ett annat språk.
Skillnader mellan tal- och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.
Språkbruk samt möjligheter och risker vid egen kommunikation i digitala medier.
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall, kroppsspråk och ords nyanser. Språkbruk samt möjligheter och risker vid egen kommunikation i digitala medier.
Ord och begrepp för att benämna elevnära händelser och föremål i elevens vardag. Vardagliga ords betydelseomfång och kategorisering i jämförelse med andra språk eleven kan, till exempel att flera ord på ett språk motsvaras av ett ord på ett annat språk.
Ordspråk och talesätt i jämförelse med andra språk eleven kan.
Skillnader mellan tal- och skriftspråk.
Informationssökning och källkritik:
Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt via sökmotorer på internet.
Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.
Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt i söktjänster på internet.
Hur texters avsändare påverkar innehållet.
Texter:
Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt utbyggnad med enkla miljö- och personbeskrivningar. Texternas ord och uttryck.
Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.
Sakprosatexter för barn. Beskrivande, förklarande och instruerande texter och hur deras innehåll kan organiseras.
Muntliga texter, till exempel radioprogram för barn och inlästa texter.
Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs F-3
Svenska som andraspråk
Filtrera
8 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Maya Parnevik– Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
LL
Läraradmin Läraradmin
Kommunikationsstöd
Årskurs F-3
Bild och tecken som stöd kartor för elever med svenska som andra språk och för elever som behöver stöd i sin kommunikation.
Helen Lindmark
Kommunikationskartor
Årskurs F-3
För elever med svenska som andra språk och för elever som behöver stöd i sin kommunikation.
Helen Lindmark
MusikMagi light - Sjung! För att lära dig läsa bli en tryggare individ!
Årskurs F-3
Sätt på en låt på youtube med text. Låt eleverna stå upp och sjunga den. När de kan låten skriver de texten i en skrivbok. Gå igenom begrepp/meningsuppbyggnad/stavning/vokaler etc. Låt eleverna sjunga låten i en karaoke-version med skrivboken som stöd. Prata om vad låten handlar om. Låt eleverna ha konsert med de låtar som de lärt sig.
JH
Johan Hedlund
MusikMagi - Skapa låtar och få in olika ämnen samt att få en tryggare grupp
Årskurs F-3
Fråga eleverna om vilket ämne de tycker är viktigt (t.ex. miljön/svenska djur/multiolikation etc) Vi tar miljön som ett exempel. Skriv upp"miljön" på tavlan. Eleverna får säga vad de tänker på när de hör ordet miljö. Skriv upp stödorden på tavlan. . Ni tillsammans gör meningar utifrån orden Räkna vokalerna/konsonanterna etc Översätt till engelska Prata om vad texten handlaar om(no/so) Kom på en egen melodi eller ta en befintlig. Sätt ihop meningar med melodi. SJUNG tillsammans!
JH
Johan Hedlund
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs F-3
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Rosengårds nyanlända slår rekord på nationella proven tack vare sin lärare
Årskurs F-3
Årets högstadielärare från Rosengård, Alisa Fast, får nyanlända elever att slå rekord på nationella proven i svenska.
Alisa Fast
Övergrippande planering
Årskurs F-3
I föreläsningen beskrivs ett ämnesövergripande arbetssätt där genrepedagogiken är i fokus. (Föreläsningen kommer att textas inom kort)
Alisa Fast
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla