Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
Strategier för skrivande av texter, för hand och på dator, om ämnen som är välbekanta för eleven.
Alfabetet i tryckstil samt förhållandet mellan ljud och bokstav.
Lässtrategier för att förstå och tolka ord och fraser i enkla texter.
Strategier för skrivande av enkla presentationer, beskrivningar och meddelanden.
Skrivtecknens form i tryckstil samt förhållandet mellan ljud och bokstav.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
Strategier för skrivande av olika typer av texter, för hand och på dator, om ämnen som är välbekanta för eleven.
Alfabetet i tryckstil och sambandet mellan ljud och bokstav.
Strategier för skrivande av enkla presentationer, beskrivningar och meddelanden.
Skrivtecknens form i tryckstil och sambandet mellan ljud och bokstav.
Tala, lyssna och samtala:
Samtal om vardagliga företeelser och händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationen.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel intressen, personer och platser.
Strategier for att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad jiddisch, till exempel med hjälp av förförståelse.
Språkliga företeelser som uttal och intonation i det språk eleven möter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mottagare.
Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationen.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel intressen, personer och platser.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad jiddisch, till exempel med hjälp av förförståelse.
Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation i det språk eleverna möter.
Texter:
Berättande och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, kapitelböcker, rim och ramsor, sagor och sånger.
Faktatexter för barn.
Texter med anknytning till judiska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Berättande och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dikter, rim, ramsor och jiddischsånger.
Enkla instruerande och beskrivande texter.
Enkla texter med anknytning till jiddischkulturen.
Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, kapitelböcker, rim och ramsor, sagor och sånger.
Texter med anknytning till judiska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dikter, sagor och jiddischsånger.
Språkbruk:
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ord och begrepp med anknytning till judiska helger och traditioner.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Jiddischkultur:
Sång och andra estetiska uttrycksformer i jiddischkulturen.
Mattraditioner med anknytning till jiddischkulturen.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs F-3
Modersmål - jiddisch som nationellt minoritetsspråk
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista