Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll:
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Intressen, vardagliga situationer, personer och platser.
Åsikter och känslor.
Konkreta företeelser i det teckenspråkiga samhället.
Intressen, vardagliga situationer, personer, platser, aktiviteter och händelser.
Åsikter, känslor och erfarenheter.
Det teckenspråkiga samhället och teckenspråkets ställning i Sverige.
Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang där teckenspråk används.
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang där teckenspråk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Avläsa – reception:
Tydligt teckenspråk och teckenspråkiga texter som är instruerande och beskrivande, med bildstöd och från olika medier.
Samtal och dialoger.
Berättelser och annan fiktion på teckenspråk, även i dramatiserad form.
Information på teckenspråk, till exempel vägbeskrivningar och recept.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
Olika sätt att orientera sig i teckenspråkiga texter från Internet och andra medier.
Grundläggande principer för teckenspråks gestuella-visuella struktur.
Språkliga företeelser som tecken, fasta orala komponenter och icke-manuella signaler i det språk eleverna möter.
Hur ord bokstaveras och används i teckenspråk i olika situationer.
Tydligt teckenspråk och teckenspråkiga texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
Information på teckenspråk.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och förstå sammanhang beroende på framställningens form och innehåll.
Olika sätt att söka och välja teckenspråkiga texter från internet och andra medier.
Språkliga företeelser som tecken, bokstavering, satsbyggnad, fasta orala komponenter och icke-manuella signaler i det språk som eleverna möter.
Hur olika signaler används för att inleda och avsluta olika typer av samtal och teckenspråkiga texter.
Tydligt teckenspråk och enkla teckenspråkiga texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
Dialoger och samtal.
Meddelanden och information på teckenspråk, till exempel vägbeskrivningar.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
Olika sätt att orientera sig i anvisade teckenspråkiga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
Språkliga företeelser, däribland tecken, munrörelser och icke-manuella markörer, i det språk eleverna möter.
Tydligt teckenspråk och enkla, teckenspråkiga texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
Dialoger, samtal och intervjuer.
Meddelanden och information på teckenspråk.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsningen till framställningens form och innehåll.
Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
Språkliga företeelser, däribland tecken, bokstavering, satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer, i det språk eleverna möter.
Hur olika markörer används för att inleda och avsluta olika typer av samtal och teckenspråkiga texter.
Teckna och samtala – produktion och interaktion:
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar på teckenspråk.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel frågor, omformuleringar och visualisering.
Bokstavering, tecken och icke-manuella signaler för tydlig kommunikation.
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar på sammanhängande teckenspråk.
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
Bokstavering, tecken, fasta orala komponenter, icke-manuella signaler och satsbyggnad för tydlig kommunikation.
Samtal för kontakt och kommunikation.
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, frågor och visualisering.
Språkliga företeelser, däribland bokstavering, tecken och icke-manuella markörer för tydlig kommunikation.
Bearbetning av egna framställningar för att förtydliga kommunikationen.
Strategier, däribland omformuleringar och frågor, för att bidra till och underlätta samtal och digital interaktion.
Språkliga företeelser, däribland tecken, bokstavering, munrörelser, icke-manuella markörer och satsbyggnad i elevernas egen produktion och interaktion.
Bearbetning av egna framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 7-9
Teckenspråk för hörande
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista