Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att tolka och analysera texter från olika medier.
Strategier för skrivande av olika typer av texter med hjälp av deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Romani chibs struktur med ordbildning, ords böjningsmönster, ordklasser och satsdelar.
Hjälpmedel för informationssökning och ordförståelse.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier.
Berättelser och beskrivningar i form av sammanhängande text.
Språkliga företeelser som stavning, grammatiska strukturer och fasta språkliga uttryck i det språk eleven möter.
Olika sätt att söka och välja texter från internet och andra medier.
Strategier för skrivande av olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Romani chibs struktur med ordbildning, böjningsmönster, ordklasser och satsdelar.
Språkliga företeelser, däribland stavning, grammatiska strukturer och fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter.
Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
Tala, lyssna och samtala:
Samtal om ämnen som är välbekanta för eleven samt om aktuella händelser, tankar, känslor och åsikter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
Olika varieteter av talad romani chib.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel olika slags händelseförlopp samt egna och andras erfarenheter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad romani chib, till exempel med hjälp av förförståelse.
Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor samt bekräftande fraser och uttryck.
Olika sätt att söka och välja talat språk från internet och andra medier.
Samtal och diskussioner om ämnen som är välbekanta för eleven samt om tankar, känslor, åsikter och aktuella händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
Samtal och diskussioner om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel olika slags händelseförlopp samt egna och andras erfarenheter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mottagare.
Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor samt bekräftande fraser och uttryck.
Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
Texter:
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar och arbetsbeskrivningar. Texternas syfte, innehåll och typiska språkliga drag.
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna samt andra berättande och poetiska texter med anknytning till romska traditioner och företeelser. Skönlitteratur som belyser identitets- och livsfrågor.
Berättelser och annan fiktion för barn och unga. Sånger och dikter.
Instruerande och beskrivande texter. Texternas syfte, innehåll och några av deras typiska språkliga drag.
Texter som belyser identitets- och livsfrågor samt texter med anknytning till romska traditioner och kulturella företeelser.
Skönlitteratur för ungdomar. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texter och poetiska texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Berättelser och annan fiktion för ungdomar. Sånger och dikter.
Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Språkbruk:
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. Bildspråk och idiomatiska uttryck.
Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.
Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
Några likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta samtal samt olika typer av muntliga och skriftliga framställningar.
Likheter och skillnader mellan talad och skriven romani chib.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. Bildspråk och idiomatiska uttryck.
Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
Likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta samtal samt olika typer av muntliga och skriftliga framställningar.
Romsk kultur:
Romskt kulturarv i form av litteratur, musik och andra estetiska uttrycksformer.
Romani chibs ursprung, utveckling och framtid. Den romska kulturens villkor i relation till olika majoritetssamhällen under olika tider. Organisationer som arbetar för att främja språket och den romska kulturen.
Några romska författare och deras verk.
Några samhällsfrågor som berör romer i dag.
Några romska författare och vilka verk de är kända för.
Romani chibs ursprung, utveckling och framtid. Den romska kulturens villkor i relation till olika majoritetssamhällen under olika tider. Organisationer som arbetar för att främja romani chib och den romska kulturen.
Romskt kulturarv i olika former, till exempel musik och andra estetiska uttryck.
Några aktuella samhällsfrågor som berör romer, även i jämförelse med liknande frågor hos andra nationella minoriteter i Sverige.
Romani chibs ursprung, utveckling och framtid. Den romska kulturens villkor i relation till olika majoritetssamhällen under olika tider. Organisationer som arbetar för att främja romani chib och den romska kulturen.
Romskt kulturarv i olika former, till exempel musik och andra estetiska uttryck.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 7-9
Modersmål - romani chib som nationellt minoritetsspråk
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista