Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att tolka och analysera texter från olika medier.
Strategier för skrivande av olika typer av texter med hjälp av deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Jiddischens struktur med ordbildning, ords böjningsmönster, ordklasser och satsdelar.
Hjälpmedel för informationssökning och ordförståelse.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier.
Berättelser och beskrivningar i form av sammanhängande text.
Språkliga företeelser som grammatiska strukturer och fasta språkliga uttryck i det språk eleven möter.
Olika sätt att söka och välja texter från internet och andra medier.
Identifiering av bokstäver i skrivstil.
Strategier för skrivande av olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Jiddischens struktur med ordbildning, böjningsmönster, ordklasser och satsdelar.
Språkliga företeelser, däribland grammatiska strukturer och fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter.
Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
Tala, lyssna och samtala:
Samtal om ämnen som är välbekanta för eleven samt om aktuella händelser, tankar, känslor och åsikter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel olika slags händelseförlopp samt egna och andras erfarenheter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad jiddisch, till exempel med hjälp av förförståelse.
Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor samt bekräftande fraser och uttryck.
Olika sätt att söka och välja talat språk från internet och andra medier.
Samtal och diskussioner om ämnen som är välbekanta för eleven samt om tankar, känslor, åsikter och aktuella händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
Olika varieteter av talad jiddisch.
Samtal och diskussioner om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel olika slags händelseförlopp samt egna och andras erfarenheter.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mottagare.
Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor samt bekräftande fraser och uttryck.
Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
Texter:
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar och arbetsbeskrivningar. Texternas syfte, innehåll och typiska språkliga drag.
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna samt andra berättande och poetiska texter med anknytning till jiddischkulturen. Skönlitteratur som belyser identitets- och livsfrågor.
Berättelser och annan fiktion för barn och unga. Sånger, dikter och ordspråk.
Instruerande och beskrivande texter. Texternas syfte, innehåll och några av deras typiska språkliga drag.
Texter som belyser identitets- och livsfrågor samt texter med anknytning till jiddischkulturen.
Skönlitteratur för ungdomar. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texter och poetiska texter med anknytning till jiddischkulturen.
Berättelser och annan fiktion för ungdomar. Sånger, dikter och ordspråk.
Instruerande och beskrivande texter. Texternas syfte, innehåll och några av deras typiska språkliga drag.
Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Texter med anknytning till jiddischkulturen.
Språkbruk:
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. Idiomatiska uttryck och ordspråk som belyser judiska normer och värderingar, företeelser och uttrycksformer.
Ord och begrepp med anknytning till jiddischkulturen.
Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. Idiomatiska uttryck och ordspråk som belyser judiska normer och värderingar, företeelser och uttrycksformer.
Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta samtal och olika typer av muntliga och skriftliga framställningar.
Likheter och skillnader mellan talad och skriven jiddisch.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. Idiomatiska uttryck och ordspråk.
Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta samtal samt olika typer av muntliga och skriftliga framställningar.
Jiddischkultur:
Sång och teater i jiddischvärlden från början av 1900-talet, till exempel i USA.
Jiddischens ursprung och utveckling genom kontakter med olika språk och majoritetssamhällen, samt jiddischens framtid i Sverige och andra delar av världen. Organisationer som arbetar för att främja jiddisch och jiddischkultur.
Några jiddischförfattare och deras verk.
Sociala, politiska och kulturella strömningar i jiddischvärlden från slutet av 1800-talet, till exempel och jiddischlitteraturens guldålder.
Förintelsens konsekvenser för jiddisch och jiddischkulturen.
Jiddischens ursprung och utveckling genom kontakter med olika språk och majoritetssamhällen samt jiddischens framtid i Sverige och andra delar av världen. Organisationer som arbetar för att främja jiddisch och jiddischkultur.
Några jiddischförfattare och vilka verk de är kända för.
Jiddischens ursprung och utveckling genom kontakter med olika språk och majoritetssamhällen samt jiddischens framtid i Sverige och andra delar av världen. Organisationer som arbetar för att främja jiddisch och jiddischkulturen.
Sociala, politiska och kulturella strömningar i jiddischvärlden från slutet av 1800-talet, till exempel , sång och teater i jiddischvärlden och jiddischlitteraturens guldålder.
Några aktuella samhällsfrågor som berör judar, även i jämförelse med liknande frågor hos andra nationella minoriteter i Sverige.
Några aktuella samhällsfrågor som berör judar, även i jämförelse med liknande frågor hos andra nationella minoriteter i Sverige.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 7-9
Modersmål - jiddisch som nationellt minoritetsspråk
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista