Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Strategier för skrivande av berättande texter och faktatexter med hjälp av texternas typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Romani chibs grundläggande struktur med stavningsregler, böjningsmönster och meningsbyggnad.
Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Lässtrategier för att förstå och tolka enkla texter från olika medier.
Strategier för skrivande av enkla berättande texter, beskrivningar och instruktioner. Språkliga företeelser som stavningsregler och grammatiska strukturer i det språk eleven möter.
Olika sätt att orientera sig i texter från internet och andra medier.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Strategier för skrivande av berättande texter och faktatexter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
Romani chibs grundläggande struktur med stavningsregler, böjningsmönster och meningsbyggnad.
Strategier för skrivande av enkla berättande texter, beskrivningar och instruktioner.
Språkliga företeelser, däribland stavningsregler och grammatiska strukturer, i det språk eleverna möter.
Olika sätt att orientera sig i anvisade skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information och använda den i egen produktion och interaktion.
Tala, lyssna och samtala:
Samtal om egna och andras upplevelser samt om vardagliga företeelser och händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel vardagliga situationer, händelser och aktiviteter.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad romani chib, till exempel med hjälp av förförståelse.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester, frågor och omformuleringar.
Olika sätt att orientera sig i talat språk från internet och andra medier.
Samtal om egna och andras upplevelser samt om vardagliga företeelser och händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mottagare. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel vardagliga situationer, händelser och aktiviteter.
Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information och använda den i egen produktion och interaktion.
Texter:
Berättande och poetiska texter samt faktatexter för barn och unga från olika tider och områden där romani chib används.
Texter som belyser identitets- och livsfrågor samt texter som anknyter till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Berättande och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dikter, sagor och sånger.
Enkla instruerande och beskrivande texter.
Enkla texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter samt enkla texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Berättande texter och poetiska texter samt faktatexter för barn och unga från områden där romani chib används.
Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dikter, sagor och sånger.
Enkla texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.
Språkbruk:
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.
Likheter och skillnader mellan talad och skriven romani chib.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
Romsk kultur:
Romers levnadsvillkor i dag och genom historien i Sverige och andra delar av världen.
Traditionell och modern romsk matkultur, musik och dans.
Några samhällsfrågor som berör romer i dag.
Romskt kulturarv i olika former, till exempel traditionell och modern romsk matkultur, musik och dans.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Modersmål - romani chib som nationellt minoritetsspråk
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista