Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Strategier för skrivande av berättande texter och faktatexter med hjälp av texternas typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Jiddischens grundläggande struktur med böjningsmönster och meningsbyggnad.
Ordböcker och andra hjälpmedel for stavning och ordförståelse.
Alfabetet i skrivstil.
Lässtrategier för att förstå och tolka korta, enkla texter från olika medier.
Strategier för skrivande av enkla berättande texter, beskrivningar och instruktioner.
Språkliga företeelser som grammatiska strukturer i det språk eleven möter.
Olika sätt att orientera sig i texter från internet och andra medier.
Skrivande av texter, för hand och på dator, om ämnen som är välbekanta för eleverna.
Alfabetet i tryckstil.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Strategier för skrivande av berättande texter och faktatexter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
Jiddischens grundläggande struktur med böjningsmönster och meningsbyggnad.
Lässtrategier för att förstå och tolka enkla texter från olika medier.
Strategier för skrivande av enkla berättande texter, beskrivningar och instruktioner.
Språkliga företeelser, däribland grammatiska strukturer, i det språk eleverna möter.
Olika sätt att orientera sig i anvisade skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information och använda den i egen produktion och interaktion.
Skrivande av texter, för hand och på dator, om ämnen som är välbekanta för eleven.
Tala, lyssna och samtala:
Samtal om egna och andras upplevelser samt om vardagliga företeelser och händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel vardagliga situationer, händelser och aktiviteter.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad jiddisch, till exempel med hjälp av förförståelse.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester, frågor och omformuleringar.
Olika sätt att orientera sig i talat språk från internet och andra medier.
Samtal om egna och andras upplevelser samt om vardagliga företeelser och händelser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mottagare.
Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel vardagliga situationer, händelser och aktiviteter.
Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information och använda den i egen produktion och interaktion.
Texter:
Berättande och poetiska texter samt faktatexter för barn och unga från olika tider och områden där jiddisch används.
Texter som belyser identitets- och livsfrågor samt texter som anknyter till judiska traditioner och företeelser i jiddischkulturen.
Berättande och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dikter, sagor, ordspråk och jiddischsånger.
Enkla instruerande och beskrivande texter.
Enkla texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter samt enkla texter med anknytning till jiddischkulturen.
Berättande texter och poetiska texter samt faktatexter för barn och unga från områden där jiddisch används.
Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Texter med anknytning till judiska traditioner och företeelser i jiddischkulturen.
Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dikter, sagor, ordspråk och jiddischsånger.
Enkla texter med anknytning till jiddischkulturen.
Språkbruk:
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ord och begrepp som är specifika för judiska miljöer och traditioner. Idiomatiska uttryck och ordspråk som belyser judiska normer och värderingar, företeelser och uttrycksformer.
Likheter och skillnader mellan talad och skriven jiddisch.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ord och begrepp som är specifika för judiska miljöer och traditioner. Idiomatiska uttryck och ordspråk.
Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ord och begrepp som är specifika för judiska miljöer och traditioner. Idiomatiska uttryck och ordspråk.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
Jiddischkultur:
Sång och andra estetiska uttrycksformer i jiddischkulturen.
Levnadssätt historiskt i jiddischspråkiga samhällen samt den judiska befolkningens historia i Sverige.
Några samhällsfrågor som berör judar i dag.
Levnadssätt historiskt i jiddischspråkiga samhällen samt den judiska befolkningens historia i Sverige.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Modersmål - jiddisch som nationellt minoritetsspråk
Filtrera
0 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista