Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Dansteknik:
Koder och konventioner som används vid dansteknisk träning.
Träningsprocessens delar: förberedelser, uppvärmning, memorering av rörelser och korrektioner, kontinuerlig träning samt sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
Metoder för reflektion över träningsprocess och kunskapsutveckling.
Förhållningssätt till problemlösande feedback.
Konstnärligt förhållningssätt till träning.
Träning av uthållighet och fokusering.
Klassisk balett:
Dansteknisk träning i klassisk balett med successivt stegrad intensitet och svårighetsgrad.
Övningar vid stången, mitten, diagonaler och allegro med betoning på stil, form, linjerenhet, koordination och nyanser i rörelsekvaliteter.
Tåspetsträning som krävs för den kvinnliga dansaren med betoning på artikulation, styrka och stabilitet i grundteknik.
Teknikträning som krävs för den manliga dansaren med betoning på artikulation, styrka och stabilitet i grundteknik.
Anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
Dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik.
Grundläggande begrepp och uttryck för klassisk balett.
Modern nutida dans:
Dansteknisk träning i modern nutida dans med successivt stegrad intensitet och svårighetsgrad.
Övningar med grundläggande rörelsevokabulär som innehåller drop, fall, swing och rörelser i och ur balans samt rörelsekvaliteter som till exempel tyngd, energi och flöde.
Utforskande av kroppens rörelsemöjligheter.
Dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av levande musik.
Rörelseuttryckets dynamik i förhållande till musikens fraser, rytm och dynamik.
Begrepp och uttryck inom modern nutida dans.
Dansteknisk breddning:
Sceniska folkdansers uttryck.
Utveckling av känsla för stil, musik, rytm och teknik typisk för sceniska folkdanser.
Utveckling av känsla för formationer, samdans och följsamhet i par och i grupp.
Begrepp och uttryck inom scenisk folkdans.
Dansträning:
Övningar som stärker elevernas placering och danstekniska utveckling.
Övningar som ger fysisk kroppskännedom. Golvträning med fokus på placering, styrka och smidighet, koordinationsträning och enkla akrobatiska moment.
Tekniker för uppvärmning, träning av styrka, skadeförebyggande träning samt avspännings- och återhämtningskunskap.
Hälsa och livsstil, kroppsideal, jämställdhet och genusaspekter, ergonomi och arbetsmiljö.
Begrepp och uttryck inom dansträning.
Dansgestaltning:
Koder och konventioner som används vid repetitioner och vid sceniska produktioner.
Repetitionsprocessens delar.
Det egna konstnärliga förhållningssättet i relation till koreografier.
Dansens relation till musik, puls, taktarter, fraser och dynamik.
Träning av uthållighet och fokusering.
Förhållningssätt till problemlösande feedback.
Metoder för reflektion över dansens konstnärliga uttryck.
Improvisation:
Improvisation som teknik och metod för skapande.
Improvisation utifrån olika instruktioner.
Improvisation där rörelser skapas i nuet utifrån nyfikenhet, fantasi och lust.
Konstnärlig medvetenhet och känsla för dans som uttrycksmedel.
Eget skapande.
Scenisk verksamhet:
Konstnärliga och tekniska färdigheter: variationer i konstnärligt uttryck som förbereder eleven inför det sceniska arbetet och publikmötet.
Övning i ensembledans.
Övning i gestaltning utifrån olika koreografiers estetiska uttryck.
Grundläggande yrkeskunskap med dess koder och konventioner.
Sceniskt framförande.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Dans
Filtrera
1 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista